Pavić… :(

1 Dec

Zbog smrti jednog od najboljih i najoriginalnijih naših pisaca, u ovom postu navešću nekoliko citata iz njegovih knjiga… Samo ću reći da sam volela Pavića, njegovo neobično i pomalo lucidno pisanje, njegove metafore i slike… Žao mi je što nema više takvih talenata, a ja se već desetak dana spremam da ponovo čitam „Hazarski rečnik“

-Ispod nebeskog polutara u dolinama gde se mesaju slana i slatka rosa raste ogromni otrovni vrganj, i na njegovoj kapi, pretvarajuci njegovu koznu krv u slast, male, jestive pecurke izvanrednog ukusa. Jeleni u tom kraju vole da obnove musku snagu tako sto pasu sa otrovnog vrgnja pecurku. Pri tome, oni koji nisu dovoljno pazljivi i zagrizu suvise duboko, zahvataju zajedno sa pecurkom i vrganj, i umiru otrovani.
Svake veceri kad poljubim svog dragog, ja pomislim: sasvim je prirodno da cu jednom ugristi suvise duboko…

-Vremenom ćeš navići na rastajanje. Naučićeš da se sećaš. A sećanje je isto kao i susret. I pomalo ćeš navići da voliš mnoga bića u uspomeni. Kao što deo sebe daješ prijateljima, tako će i oni tebi davati najbolje od sebe. Na kraju ćeš videti da si ti pomalo svi koje si nekad volela.
Jednom ćeš morati da daš sve i da te ne boli. Naučićeš da sanjaš. Da lečiš dodirom. Da zadaješ mali, da bi ublažila veliki bol.


– Vrlina je postupati u skladu sa sobom. Biti zadovoljan sada. Ne u ime budućnosti i od sećanja na prošlost, nego zbog ovog trenutka. Vrlina je biti potpuno živ.


– Ljubav se stiče polako – od jednog po jednog coveka. Jedan i jedan čovek nikada nisu dva, a samo ponekad su par…


– Ne možeš dati sebe, ako mogu da te zamene nečim drugim.

(Milorad Pavic)

22 реаговања to “Pavić… :(”

  1. stevo децембар 2, 2009 у 7:40 am #

    Nije spadao medju moje omiljene pisce, ali neka počiva u miru; videćemo šta će biti sa njegovom ostavštinom (ovo važi samo za mene, možda promenim mišljenje o njemu).

    • malabreskva децембар 2, 2009 у 8:43 pm #

      Ja sam ga zavolela jer ga je obožavala moja nastavnica srpskog jezika, koja je bila moj idol u srednjoj školi🙂
      Zbog nje sam zavolela i Markesa i Pavića i Milana Rakića…

  2. sarah децембар 2, 2009 у 12:48 pm #

    Eto ko’ da sam znala da te pitam, u komentaru?
    Imam hazardski recnik, al’ na nemackom… sve moje knjige su na zalost izgorele/( na srpskom )
    Hvala ti na ovim divnim citatima, lavice smo ?🙂

    • malabreskva децембар 2, 2009 у 8:41 pm #

      Naravno Sarah, lavice se slažu😉
      Ne mogu da zamislim kako zvuči Hazarski na nemačkom …
      Ja nikako ne uspevam da čitam na nekom drugom jeziku, ne ide mi. Valjda ne znam dovoljno dobro… Dobila sam neke knjige na engleskom i teško mi ide…

  3. Charolija децембар 2, 2009 у 2:08 pm #

    Lepo je što si napisala ovaj post. Pavić je zaslužio posebnu pažnju. Neka počiva u miru.

    • malabreskva децембар 2, 2009 у 8:39 pm #

      Charolija, mogla sam i mnogo bolje, ali nemam trenutno puno vremena, možda kasnije dodam nešto.

  4. stevo децембар 2, 2009 у 2:24 pm #

    Sarice, draga! Imaš Hazarski rečnik!

  5. dudaelixir децембар 2, 2009 у 5:17 pm #

    *Neka mu je laka crna zemlja!🙂

  6. Katarina децембар 3, 2009 у 7:55 am #

    Tužna vijest, baš mi je žao😦
    Sjajan pisac i pjesnik (volim njegove prijevode Byrona:)

  7. Sanjar u prolazu децембар 3, 2009 у 7:56 am #

    odličan pisac i nek počiva u miru

  8. rodjendansketorte децембар 3, 2009 у 7:04 pm #

    Čitao sam njegov Hazarski rečnik više puta, ali uvek kao što kažu da neki čitaju Bibliju. Otvorim, pa gde zapadne.

    Voleo sam i neke delove posebno, njih sam čitao češće. Priču o golim Srbima, Ajgiru i Veselku, o Kalini i njenom čoveku koga su napravili od blata i udahnuli mu život, koji je imao običaj da dan u nedelji koji mu se ne sviđa zameni sa nekim drugim…itd

    Bio je zaista originalan na ovom našem podneblju…neki ga porede sa Markesom, koji je najviše popularisao magični realizam kao knjizevni pravac. U svakom slučaju, na osnovu mog iskustva sa Hazarskim rečnikom, sjajan pisac.

    Hvala na podsećanju (i na pozitvnom komentaru na mom blogu, koji pišem znatno ređe od tebe, a na tome ti tek svaka čast🙂 )

    • malabreskva децембар 3, 2009 у 7:41 pm #

      Rodjendansketorte, dobrodošao na moj blog.
      Mogu ti reći da sam mnogo toga iz Hazarskog odavno zaboravila, jer čitala sam pre deset godina. Ponekad pročitam neki odlomak na netu, pa se setim nekog detalja. Sada se spremam za ponovno čitanje, onako lagano🙂
      Da, i ja sam Hazarski čitala po delovima, ima zaista sjajnih rečenica, koje treba zapisati. Nedavno sam čula komentar “ Pavić je pisao kao što mi sanjamo“ što me je oduševilo.

      Što se tiče bloga, to je prosto zaraza, mada sam ja – priznajem preterivala u tome🙂

  9. dudaelixir децембар 3, 2009 у 7:07 pm #

    Šta se čeka Breskvice, štrudla će se ohladiti!🙂🙂🙂

  10. Exxx децембар 16, 2009 у 11:03 pm #

    Kada sam pročitao u novinama vest o Pavićevoj smrti doživeo sam blagi šok. Nije dočekao nobelovu nagradu za književnost koja mu je godinama izmicala. Šteta velika šteta.😦

    • malabreskva децембар 17, 2009 у 8:47 pm #

      I ja sam se iznenadila, mada je imao dosta godina, za takve ljude ne znaš koliko su stari, jer rade punom parom do kraja

Оставите одговор

